De Zaak | Hoe een studentengrap uitgroeide tot een hit. De onderbroeken met zakken van Pockies gaan binnenkort zelfs de grens over. Mede dankzij koeriersbedrijf Cycloon. Over een succesvolle en bijzondere samenwerking.
Het kantoor op de derde verdieping van wat ooit een Amsterdams Vrouwenhuis was, doet nog wat als een studentikoze huiskamer aan. Een grote bruine sofa en een capuchontrui die voortdurend op en af wordt gezet. Maar hier wordt niet gestudeerd, hier wordt fulltime een speciaal soort boxershort verkocht. Mét zak. Het enige exemplaar aan de waslijn buiten is het uithangbord, groots omgeven door lichtdraad in de vorm van, uiteraard, een onderbroek.
Die studententijd is echt voorbij, zegt Michiel Dicker (foto), een van de drie oprichters van Pockies, het bedrijf achter de onderbroek. Wat ooit begon als een Groningse studentengrap op de bank, is nu een bedrijf dat drie voormalige studenten fulltime bezighoudt. “Drie jaar geleden hadden we een stellingkast, nu verkopen we er jaarlijks meer dan 40.000.” De met pastelkleurige aardbeien of ijsjes bedrukte boxershort met zak, handig voor sleutels, mobiele telefoon, of papieren op reis, sloeg aan.
Petra Pit, teamleider bij Cycloon, aangeschoven via skype, kan er over meepraten. Het Groningse post- en koeriersbedrijf werd in 1999 opgericht en begon zo’n drie jaar geleden met fulfilment – het koerieren voor webshops. Petra: “Wij waren nieuw op die markt en wilden zien of hier onze expertise ligt.”
De media-aandacht voor het toen net opgerichte Pockies ontging ook Cycloon niet. “Dat ondergoed was voor ons een makkelijk en aanspreekbaar product om mee te beginnen.” Pockies kreeg een “schapje”, aldus Michiel. “Nu bezetten we een vijfde van hun opslag!”
Lees hier het hele interview op De Zaak.