Het Financieele Dagblad | Cruisevakanties worden populairder en de op stookolie varende schepen groter. Vanaf 1 januari 2015 gelden strengere emissie-eisen, maar scheepsvergroening is een traag en kostbaar proces.

In de wachthal van ‘Klein Schiphol aan het IJ’, de grootste cruiseterminal van Nederland (PTA) komt even geen daglicht binnen. Het tien verdiepingen tellende, 260 meter lange cruiseschip van de Royal Caribbean ontneemt het zicht op het water. Een groot deel van de 1700 vakantievaarders is een dag van boord voor een flitsbezoek aan Amsterdam. De hoofdstad verwacht dit jaar ruim 250.000 cruisegangers te ontvangen.

Maar terwijl de klanten zich verpozen aan de wal, blijft aan de kade een deel van de motoren doordraaien om het hotelbedrijf te laten draaien. Omdat cruiseschepen overwegend op zware stookolie varen, pompen ze grote hoeveelheden zwavel en stikstof de lucht in. ‘Stookolie is gemiddeld zo’n 2700 keer “viezer” dan brandstoffen voor auto’s. Er is geen toeristisch vervoermiddel dat per persoon per kilometer meer CO2 uitstoot dan een cruiseschip’, zegt Eke Eijgelaar, onderzoeker duurzaam toerisme aan opleidingsinstituut NHTV in Breda. ‘Per persoon per kilometer is dat 300 gram. Bij een touringcar is dit circa 22 gram en bij een vliegtuig 110 tot 200 gram, afhankelijk van de vluchtafstand.’ Dan zijn de emissies van de vluchten naar de vertrekhavens nog niet meegerekend. Aan wal blijft een deel van de motoren draaien, omdat de zeecruiseschepen voorlopig nog niet op walstroom aan te sluiten zijn. 
 
Cruiseschepen vormen maar 1% van de totale scheepsvloot, maar nemen een kwart van de totale afvalproductie voor hun rekening, blijkt uit onderzoek. Een weekje op een middelgroot passagiersschip van 2000 passagiers levert al gauw acht ton huisafval op. 
 
Dit artikel verscheen op 12 juli 2014 in het Financieele Dagblad en is tegen betaling hier te lezen.