Financieele Dagblad/ Amsterdam & Co | Bedrijven krijgen nog eens vier jaar de tijd om voor meer diversiteit te zorgen nu het wettelijk streefcijfer van 30% niet is gehaald. Maar willen ze die toppers vinden, dan moeten ze wel anders zoeken.
Bedrijven moeten meer vrouwelijk talent aanstellen, maar ze kunnen ze naar eigen zeggen niet vinden. Dat ligt vooral aan de wijze van werven, ziet hoogleraar arbeidseconomie Joost Schippers, die meewerkte aan de Bedrijvenmonitor 2012-2015. Dat gaat nog teveel op de automatische piloot. Schippers: ‘Ondernemingen willen niet te ingewikkeld doen. Ze werken met dezelfde wervingsclubjes, advertenties en vacatureteksten. Diversiteit is gewoon geen issue.’ En dus krijgen wervingsbureaus ook de opdracht niet om in hun executive search extra oog te hebben voor vrouwelijke toppers. Slechts een kwart van de onderzochte ondernemingen benutte nieuwe benoemingen om vrouwen aan te stellen.
Lees hier verder!
En dit interview met de drie vrouwelijke investeerders van Karmijn Kapitaal
Durfkapitalisten zonder zweep
Of het nou producenten van bier, beha’s, aambeiengel of TV-programma’s zijn, investeringsfonds Karmijn Kapitaal aast op Nederlandse bedrijven met een gemengd bestuur van mannen en vrouwen. ‘Want diversiteit in management is goed voor het rendement, daarvan zijn we overtuigd en dat is ook bewezen’, vertelt Hadewych Cels, een van de drie vrouwelijke oprichters, in Karmijn’s kantoor in Amsterdam-West.
Met hier de link naar het hele artikel
Alsook:
Het netwerk van Karmijn & Co
Voor het Amsterdamse magazine Amsterdam&Co interviewde ik Hadewijch Cels van Karmijn Kapitaal en het netwerk dat voor hen belangrijk was. Vind hier de link naar het blad online. Het interview is enkel te vinden in het magazine dat hier te bestellen is.