OneWorld | Tuffen we over tien jaar allemaal op segways of Birò’s over de snelweg? Wetenschappers en ondernemers buigen zich over een toekomst met een veelheid aan vervoersvormen. Maar er is nog veel onzeker. “Want al die individuele voertuigen, dat kunnen de steden niet aan.”
ELEKTRISCHE SKATEBOARDS, SPEEDBIKES EN ZONNE-AUTO’S. Het vervoer van de toekomst biedt voor ieder wat wils en is bovendien duurzamer, schoner, stiller en goedkoper. We hebben niet meer nodig dan een smartphone en een abonnement, en we delen met liefde onze data. Of zal het allemaal toch niet zo’n vaart lopen?
Het blijft koffiedik kijken als het gaat om hoe we ons in de toekomst verplaatsen. Dat het vervoer anders moet, weten we. Overvolle, vieze en luidruchtige steden en het te hoge aantal verkeersslachtoffers schreeu- wen om alternatieven. Maar wat we precies gaan rijden, en wanneer, is nog helemaal niet zo duidelijk. In gesprek met twee hoogleraren, beiden al jaren bezig met onderzoek op dit vlak, blijkt de één overenthousiast en klinkt de ander een stuk behoudender. Ondertussen maken critici zich zorgen om betaalbaarheid, veiligheid en privacy.
“Mobiliteit wordt echt heel snel duurzaam, dat is de grote trend. Niet alleen omdat het moet, maar ook omdat het uiteindelijk goed- koper is”, zegt Maarten Steinbuch, hoogleraar systeem- en regel- techniek aan de TU Eindhoven. Hij houdt zich vooral bezig met het optimaliseren van de aandrijving van voertuigen. We krijgen ook veel meer diversiteit op de weg, voorspelt hij. “Kleine, lichte elektrische mobielen voor individuen, zullen straks zo slim, comfortabel en betaalbaar zijn, dat het ov op den duur ontlast wordt.”
De rol van gemotoriseerd verkeer neemt al af sinds de jaren 70, vooral in stedelijke gebieden, ziet Bert van Wee, leraar transport- beleid aan de TU Delft. “Toen al was er het besef dat we de stad niet moeten opofferen omwille van de individuele bereikbaarheid. We willen geen rijdend blik in onze straten, ook niet als dat schoon, stil, zuinig en zelfrijdend is. Dat maakt de stad onlee aar. Lopen en fietsen blijven gewoon efficiënte en praktische wijzen van vervoer. Autogebruik – nu verantwoordelijk voor zo’n 70 procent van alle reiskilometers in Nederland – zal iets worden teruggedrongen, maar blijft dominant. Een echt alternatief verwacht ik eigenlijk niet.”
KLEIN EN LICHTGEWICHT
Steinbuch ziet juist veel brood in de zogeheten light electric vehicle – een verzamelnaam voor een heel scala aan voertuigen, die met een kleine accu of batterij tot honderd kilometer kunnen rijden.
(…)
Lees het artikel verder in de PDFs:
hoe zit het met vervoer pagina 30
hoe zit het met vervoer pagina 31
hoe zit het met vervoer pagina 32