OneWorld |  De subsidiepotten voor elektrische auto’s zijn nu al op – vier maanden voor het eind van het jaar. Goed nieuws voor het milieu, zou je denken. Maar zijn we wel voorbereid op de enorme groene afvalberg die op ons afkomt?

Zet ze naast elkaar: een elektrische auto en een moderne diesel. De gemiddelde persoon zal het echte verschil tussen die twee pas met een blik onder de motorkap ontwaren. De zuigers, bougies en kleppen van de brandstofauto zien we niet in de elektrische wagen, die dan wel weer een elektromotor, motorcontroller en een batterij bevat. Een heel dure batterij, die kost je zo de helft van de autoprijs.

Voor het gros van de kopers is het duurzame karakter van de elektrische auto nog altijd de belangrijkste drijfveer voor de aanschaf ervan. Net als voor zonnepanelen, inductiekookplaten, e-bikes en veel andere ‘groene’ spullen. Omdat we steeds duurzamer willen verwarmen, koken, verlichten en vervoeren, steken we liever een stekker in het stopcontact dan dat we gas, benzine of diesel gebruiken.

De uitstoot van de wieg tot het graf van een product berekenen dus. Doen we dat niet, dan draaien we onszelf volgens hem “een groen rad voor de ogen”. Het is wel een uiterst complexe opdracht, zegt Jonker: “Bij een wasmachine valt nog wel een ordentelijk sommetje te maken over de samenstelling, het gebruik van energie en water, de repareerbaarheid en demonteerbaarheid, maar ga dat eens doen voor de duizenden componenten van een auto.”

Er zijn wel studies gedaan naar de CO2-uitstoot van auto’s bij het maakproces en tijdens het rijden. Elektrische auto’s werden daarbij vergeleken met brandstofauto’s. Conclusie: een e-auto is niet klimaatneutraal, maar wel stukken schoner. Een volledig elektrische auto stoot gemiddeld 70 procent minder CO2-uit dan een vergelijkbare benzine-auto. En rijdt de elektrische auto niet op groene maar op grijze stroom (opgewekt met fossiele brandstoffen), dan is de uitstoot altijd nog
een derde minder.

(…)

Dit artikel verscheen in de zomer van 2021 in OneWorld Magazine.

Lees het hele artikel hier op OneWorld.