Financieele dagblad | Premier Mark Rutte is deze week op handelsmissie in Indonesië. Met een krachtig nationalisatiebeleid maakt het land het lastiger voor buitenlandse mkb’ers.

Bestuurlijk lijkt Indonesië ondernemers meer zekerheid te bieden dan vroeger. De in 2014 aangetreden president Joko Widodo pakt corruptie aan, investeert in infrastructuur en streeft naar stabiliteit. Maar er zijn ook schaduwkanten. Widodo voert ook een krachtig nationalisatiebeleid, met een hoofdrol voor Indonesische, vaak staatsgeleide ondernemingen. Die staan vooraan bij investeringen en bovenaan in ontwikkelingsplannen.

Tegelijkertijd stelt Widodo zich kieskeuriger op richting buitenlandse ondernemingen. Hij kan best zonder, laat ‘Jokowi’ geregeld weten. De president wil vooral af van ondernemers die een bedreiging vormen voor het Indonesisch midden- en kleinbedrijf.

Widodo zit bovendien met een erfenis. De smeergeldcultuur zit diep en een ‘moeras aan regelgeving’ legt hij niet snel droog. In de decentraal georganiseerde archipel (17.000 eilanden) heeft zijn liberale politiek bovendien een bijeffect. ‘Indonesië is versplinterd qua talen, culturen, politiek en betalingssystemen’, zegt Sanders, gezeten in een levendige kroeg in Jakarta met de toepasselijke naam ‘Eastern Promise’. Op zijn telefoon toont hij een foto van een verkoper met vijf verschillende pinapparaten. ‘En zijn ministers en ambtenaren doen wat ze willen.’

Met jaarlijks circa 6% groei, meer welvaart en een opkomende middenklasse kan Indonesië wel eens ’s werelds op drie na grootste economie worden. Logisch dat bedrijven er graag neerstrijken, zegt Johan Vermeij, een Nederlander die vanuit Jakarta IT-systemen bouwt voor banken. De IT-sector groeit als kool en het land digitaliseert razendsnel. ‘Er is hier meer mogelijk met je ­mobiel dan in Europa.’

Indonesiërs kunnen vrijwel niet meer zonder smartphone. Via een app regelen ze van alles: het huren van een brommertaxi, de schoonmaker, een massage of een afzetmarkt. Nergens komen jaarlijks zoveel nieuwe mensen online. Dat merkt ook Thierry Sanders, directeur van Mekar, dat investeert in het Indonesische midden- en kleinbedrijf. ‘Met goede digitale marketing bereik je hier meer mensen dan in ­Nederland in tien jaar.’

Lees hier het hele artikel tegen betaling.